Vnitřní řád ŠD

21.01.2023 11:29

 

Základní škola Čerčany, Sokolská 180, 257 22 Čerčany, okres Benešov


Vnitřní řád školní družiny
 

Školní družina

Činnost družiny je určena přednostně pro účastníky prvního stupně ZŠ, pro přípravnou
a speciální třídu základní školy, přihlášené k pravidelné denní docházce.
Vnitřní řád platí pro účastníky i jejich zákonné zástupce.
Kapacita školní družiny je 190 účastníků, rozdělených do sedmi smíšených oddělení.
V souladu s § 30 odst. 1 zákona 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzděláním (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a v souladu
s provádějícími právními předpisy pro zájmové vzdělávání a zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění, je vydán pro Základní školu Čerčany,
Sokolská 180, tento vnitřní řád ŠD.

O přijetí účastníka do školní družiny /dále ŠD/ rozhoduje ředitel školy na základě písemné přihlášky, kterou zákonní zástupci odevzdají řádně vyplněnou vychovatelce.
Bez vyplněné a odevzdané přihlášky do ŠD nelze účastníka přijmout.

Součástí přihlášky je písemné sdělení zákonných zástupců účastníka o docházce účastníka
do ŠD (za příchod je považována doba, dle konce vyučování, odchod stanoví sami zákonní zástupci přímo v přihlášce). Zároveň zákonní zástupci uvádí i seznam osob, které mohou účastníka ze ŠD vyzvedávat tzv. Zplnomocnění k vyzvedávání účastníka. Zákonní zástupci poskytují informace o zdravotním stavu účastníka, telefonické spojení a další důležité údaje. V případě, že během školního roku dojde ke změnám např. změna zdravotního stavu, trvalého bydliště, atp., jsou rodiče povinni vychovatelku informovat.
Ve věci nakládání s osobními údaji se řídíme zákonem č. 101/2000 Sb. o ochranně osobních údajů.
 

Poslání školní družiny
Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole
a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika,
která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti a odpočinku účastníků.
 

1. Podrobnosti k výkonu práv a povinností účastníků a jejich zákonných zástupců ve
    škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů
    s pedagogickými pracovníky


1.1 Účastníci mají právo:
- na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí,
- na vzdělání a na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství,
- na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek,
- být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti v družině


- být seznámen s vnitřním řádem ŠD a s riziky možných úrazů v ŠD
- účastnit se všech akcí školní družiny
- od některých odstoupit, nebo se nezúčastňovat společných aktivit a domluvit se
  s vychovatelkou na jiné činnosti
- na odpočinek a volný čas
- na ochranu před fyzickým nebo psychickým násilím
- na poskytnutí pomoci v případě, že se ocitne v nesnázích
- vhodným způsobem vyjádřit svoje názory


2.1.  Zákonní zástupci účastníka mají právo
- vytvářet připomínky a podněty k práci školní družiny a vychovatelky, účastnit se akcí
  pořádaných ŠD
- informovat se na chování svého dítěte u vychovatelky
- být seznámeni s Vnitřním řádem ŠD


3.1.  Účastníci jsou povinni
- řádně docházet do školského zařízení
- dodržovat Vnitřní řád školní družiny a školní jídelny, předpisy a pokyny školy
  a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni
- plnit pokyny pedagogických pracovníků školy a školského zařízení vydané v souladu
  s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem,
 - chovat se slušně a ohleduplně k dospělým i jiným žákům školy, dbát pokynů
   pedagogických a provozních pracovníků
- chovat se tak, aby neohrozili zdraví svoje, ani jiných osob


4.1. Zákonný zástupce účastníka je povinen
- zákonný zástupce účastníka je povinen doložit důvody nepřítomnosti účastníka v den jeho
  nepřítomnosti
- zajistit, aby účastník řádně docházel do ŠD
- dodržoval termíny plateb za pobyt účastníka v ŠD
- na vyzvání ředitele školy a vychovatelky se osobně zúčastnit k projednání závažných otázek
  týkajících se chování žáka


5.1. Práva pedagogických pracovníků
- na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na
  ochranu před fyzickým nebo psychickým nátlakem ze strany účastníků i zákonných zástupců
- aby nebylo do jejich přímé pedagogické praxe zasahováno v rozporu s právními předpisy
- na využívání metod, forem a prostředků dle svého uvážení v souladu s cíli vzdělávání
  výchovné činnosti
- na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti

 

 


6.1. Povinnosti pedagogických pracovníků
- vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání
- chránit a respektovat práva účastníka
- chránit bezpečí a zdraví účastníka a předcházet formám rizikového chování
- vytvářet pozitivní a bezpečné klima při všech činnostech ve školní družině
- zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím osobní údaje účastníků
- poskytovat účastníku a zákonnému zástupci účastníka informace spojené s výchovou
  a vzděláním ve ŠD

Každý pedagogický pracovník ve školní družině je povinen ve smyslu evropského nařízení
 

 

ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužíváním data a osobní údaje, informace
o zdravotním stavu účastníků a výsledky poradenské pomoci školského poradenského zařízení a školního poradenského pracoviště, s nimiž přišel do styku.
Bezpečně data ukládat a chránit před neoprávněným přístupem, neposkytovat nikomu neoprávněné údaje, pokud na ně nemají nárok a nepotřebné údaje vyřazovat a dál nezpracovávat.
 

2. Provoz a vnitřní režim školní družiny

ranní družina:            6:25 – 7:55 hodin
odpolední družina:  11:35 – 17:00 hodin

Oddělení školní družiny pro žáky ŠD 1, ŠD 2 a ŠD3  se nacházejí v budově ŠD vedle ZŠ
tzv. domečku. Pro žáky ŠD 4, ŠD 5 a ŠD 7 v budově ZŠ na1.stupni v přízemí budovy školy
a pro účastníky ŠD 6 také v budově školy – vchod k jídelně. 
Ranní provoz školní družiny se nachází v budově ŠD, tzv. domečku, pro všechny účastníky. Odpolední provoz školní družiny probíhá jak v hernách v budově ŠD, tak v učebnách prvního stupně a PT. Rodiče obdrží informaci, do jakého oddělení bude zařazeno jejich dítě.
Vychovatelky vždy kontrolují, kdo si pro účastníky přišel a zdali to odpovídá zápisu
ve zplnomocnění. V 1. oddělení je zaveden kamerový systém.

Pro akutní potřebu komunikace platí telefonní čísla:
605 866 881 – vedoucí vychovatelka
773 195 880 – tel. v kanceláři v budově ŠD
723 781 420 – oddělení ve škole

Družina je rozdělena do oddělení, která jsou věkově smíšená. Každé oddělení
je naplněno nejvýše do počtu 30 účastníků, nejméně 20 účastníků. Na vycházkách
po běžných trasách v okolí školy s běžným provozem, maximálně 25 účastníků.
Při organizačně náročných nebo výjimečných akcích, projedná vedoucí vychovatelka
s ředitelem školy předem organizační zajištění akce - včetně počtu doprovázejících osob.

Do školní družiny jsou přednostně přijímáni účastníci 1. – 3. ročníku, účastníci přípravné třídy a speciální třídy. Účastníci 4. ročníku jsou přijímáni jen, je-li volná kapacita ŠD,
dle ,,Kritérií pro přijetí účastníka do školní družiny“.
Každý účastník navštěvující školní družinu musí mít řádně vyplněnou a zákonným zástupcem podepsanou přihlášku s vyznačeným odchodem ze školní družiny, s telefonním číslem
pro kontakt s rodiči a zdravotní pojišťovnou.
Za účastníky přihlášené k pravidelné denní docházce se považují děti, navštěvující družinu alespoň čtyři dny v týdnu, pět po sobě jdoucích měsíců.

 

 


Omluvení nepřítomnosti
Mimořádný odchod v jiném čase než je uvedený v přihlášce, lze výhradně na základě písemné žádosti (datum, hodina, převzetí plné právní odpovědnosti a podpis). Předtištěné omluvenky si mohou rodiče vzít ve ŠD nebo si je vytisknout z webových stránek ŠD.
Účastníky není možné uvolnit na tel. žádost.
Zájem o provoz ŠD v době prázdnin (podzimní, pololetní, jarní, velikonoční), se zjišťuje formou písemného dotazníku. O provozu ŠD rozhoduje ředitel školy a je určován počtem přihlášených účastníků. Rozhodnutí je vyvěšeno na škole a také na webových stránkách školy. V případě mimořádného karanténního opatření bude probíhat prezenční zájmové vzdělávání dle pokynů MŠMT.

Ranní školní družina
Zákonní zástupci doprovází účastníky pouze k vchodovým dveřím budovy ŠD. Dveře do budovy otevírají vychovatelé ŠD. Účastníci vstupují do šatny ŠD sami. Své svršky a boty odloží v šatně ŠD. Měly by být podepsány pro případ záměny. Ranní družina probíhá pouze v budově ŠD (domečku). Vychovatelé po skončení ranní ŠD doprovází účastníky do šaten ZŠ.

Odpolední školní družina
Účastníci odchází ihned po skončení vyučování do šaten školy a poté s vychovatelkami
na oběd, dle organizace stravování v jednotlivých odděleních.
Po obědě přecházejí účastníci společně s vychovatelkou do svého oddělení, kde probíhá odpočinková, zájmová a výchovně vzdělávací činnost.
Účastníci odcházejí ze školní družiny v uvedenou dobu, kterou mají na přihlášce nebo si je vyzvedávají zákonní zástupci nebo osoby pověřené zákonnými zástupci k vyzvedávání.
Účastníci odcházející samostatně, jsou poučeni o bezpečnosti při odchodu z oddělení
do šatny a z budovy školy.

Vychovatelka eviduje docházku jednotlivých účastníků a za docházku účastníků do svého oddělení zodpovídá. Účastník nesmí opustit ŠD bez svolení vychovatelky.
Zájmové kroužky nejsou součástí práce ŠD. Po tuto dobu nese za účastníka právní zodpovědnost vedoucí kroužku, který si účastníky vyzvedává z oddělení a rovněž je po skončení přivádí zpět a předává vychovatelce. Pokud se účastník z kroužku nevrací do ŠD, rodiče toto musí vepsat do přihlášky. Docházka do školní družiny a zájmových kroužků je
po přihlášení a přijetí účastníka do školní družiny povinná.
Po obědě probíhá odpočinková a výchovně zájmová činnost. V rámci ŠD je dodržován pitný režim. Účastníkům je umožněno konzumovat donesené tekutiny dle vlastní potřeby. Vychovatelka dbá na dodržování pitného režimu účastníků.
V 15:45 hod. jsou všichni účastníci, kteří ještě neopustili ŠD, umístěni do budovy ŠD - 2 odd. Účastníci si ve školní družině rozvíjejí své znalosti, dovednosti a svým jednáním
a chováním nenarušují průběh výchovně vzdělávacího procesu.
Účastník se ve školní družině chová slušně k dospělým i k jiným žákům školy,
dbá pokynů vychovatelek, pedagogů a provozních pracovníků školy, dodržuje řád ŠD. Chová se tak, aby neohrozil zdraví svoje a jiných osob.

Do školní družiny nosí děti vhodné oblečení, obuv pro vycházky a odpolední svačinu. Převlečení není možné z hygienických důvodů ponechávat v šatně ŠD.  
Zájmovou činnost účastníků ve školní družině organizuje vychovatelka dle měsíčního plánu zájmových činností. Tyto plány zcela respektují individuální schopnosti a dovednosti jednotlivých účastníků. Při plánování činností bere vychovatelka vždy na zřetel aktuální situaci ve školní družině a hledí na momentální stav počasí.

 

Účastník je povinen řídit se pokyny vychovatelky. Někteří účastníci s podpůrným opatřením využívají po částečnou dobu svého pobytu ve ŠD asistenci pedagoga.
Účastníci v rámci výchovně vzdělávacího procesu mohou navštěvovat i jiná oddělení ŠD
 a využívat i další prostory ZŠ (tělocvičnu, kuchyňku, učebny s interaktivními tabulemi, pozemek školy...).

 

 

3. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí.

Účastníci školní družiny se řídí Školním řádem, Vnitřním řádem školní družiny, bezpečnostními předpisy, se kterými byli seznámeni.
Účastníci jsou pravidelně upozorňováni na bezpečnost a chování ve ŠD.
Ve ŠD je zakázáno používání mobilních telefonů a pořizování audiovizuálních záznamů
v prostorách ŠD. Účastník je povinen chránit si své zdraví, zdraví spolužáků, ostatních osob a dodržovat navržená hygienická opatření.
V případě náznaku onemocnění vychovatel neprodleně kontaktuje zákonného zástupce
 účastníka. Bez vědomí vychovatelky účastník neopouští oddělení
.
Z bezpečnostních důvodů má účastník zakázáno manipulovat s okny a elektronickými přístroji.
Účastníci jsou seznamováni s prevencí sociálně patologických jevů, s projevy  
diskriminace, nepřátelství nebo násilí a projevy šikany – spolupracujeme se školním
metodikem prevence.

Vychovatelky dbají na výchovu ke zdravému životnímu stylu.
Kázeňské přestupky řeší vychovatelka ihned, závažnější ve spolupráci se zákonnými zástupci
a ředitelem školy. V případě, že účastník soustavně porušuje kázeň a pořádek a svým chováním ohrožuje zdraví svoje nebo ostatních účastníků, může ředitel rozhodnout
o vyloučení žáka ze ŠD. O těchto skutečnostech jsou informováni zákonní zástupci účastníka a následně písemně vyzváni k návštěvě školy. Na základě jednání za účasti ředitele školy, vedoucí vychovatelky a zákonného zástupce účastníka, může ředitel rozhodnout o dalším postupu, popřípadě i o vyloučení účastníka ze školní družiny. O rozhodnutí jsou zákonní zástupci účastníka informováni písemně. Pokud není řádně uhrazen poplatek za školní družinu, nelze účastníka ze ŠD vyloučit.
Účastník, který zůstane v ŠD po skončení jejího provozu, se posuzuje, jako dítě vyžadující okamžitou pomoc. Vychovatelka informuje zákonné zástupce.
Pokud se zákonného zástupce nepodaří kontaktovat a jsou vyčerpány i další zákonným zástupcem uvedené kontakty, informuje vychovatelka ředitele školy a ten rozhodne o dalším postupu.
Nevolnost nebo poranění účastník neprodleně hlásí osobně vychovatelce!
V případě úrazu vychovatelka zajistí jeho ošetření. Pokud to zranění vyžaduje, zajistí ihned lékařskou pomoc. Vychovatelka informuje zákonné zástupce a úraz zaeviduje
do knihy úrazů. V knize úrazů se eviduje každý úraz účastníka, ke kterému došlo při mimoškolní činnosti ve ŠD.

 

 

Vychovatelka dohlíží  na dodržování hygienických návyků po dobu celého provozu školní družiny. Při zhoršení zdravotního stavu účastníka (např. teplota), vychovatelka informuje zákonného zástupce účastníka a vyzve jej k osobnímu převzetí účastníka z tohoto důvodu.
Vychovatelka chrání účastníky před všemi formami zneužívání a před kontaktem
s narkotiky a psychotropními látkami. Vychovatelka chrání účastníky před fyzickým nebo psychickým násilím, nedbalým zacházením a před sociálně patologickými jevy.

 

 

4. Podmínky zacházení s majetkem školní družiny ze strany účastníků ŠD

Účastníci dbají na pořádek a hezké prostředí svých oddělení, šetrně zacházejí s hrami, hračkami a vybavením tříd. Účastníci jsou povinni chovat se tak, nedocházelo k poškození majetku školní družiny ani jiných osob. Účastník nenosí do družiny cenné věci, větší obnos peněz, nepatřičné předměty a hračky a předměty, které by mohly ohrozit kázeň nebo bezpečnost jeho i ostatních účastníků. Škola neodpovídá za ztrátu cenných předmětů (šperky, mobilní telefony, hodinky apod.)
Každé poškození nebo závadu neprodleně hlásí vychovatelce. Za vypůjčené knížky, sportovní náčiní, didaktické pomůcky či hračky zodpovídá účastník nebo skupina,
která si věci zapůjčila. Svévolné poškození, v případě, že nebude zjištěn pachatel, nahradí ten, kdo si věci vypůjčil. Odpadky účastníci hází zásadně do odpadkových košů.

 


5. Měsíční poplatek za ŠD je 200 Kč, převodem na účet školy.

Platba za září - leden 1000,- Kč je splatná do 30. září
           za únor - červen 1000,- Kč je splatná do 28. února

Veškeré podklady k platbě obdrží zákonný zástupce účastníka ŠD začátkem školního roku. Odhlašování účastníka ze ŠD musí být předáno vychovatelce písemnou formou. Při odhlášení ze ŠD během započatého měsíce se zbývající částka peněz za tento měsíc nevrací.
Poplatek za docházku účastníka do ŠD může být snížen či zcela prominut. Žadatel musí předložit řediteli školy písemnou žádost, ve které uvede důvod či kopii rozhodnutí úřadu práce o poskytování sociálního příplatku. Podle ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. (dále školský zákon) a vyhlášky č.74/2005 o zájmovém vzdělávání, rozhodne ředitel školy ve správním řízení o snížení nebo prominutí poplatku za docházku účastníka do ŠD.
O prominutí poplatku nelze rozhodnout se zpětnou platností.
 

Vychovatelky ŠD vedou předepsanou dokumentaci:

a) přihlášky
b) zplnomocnění k vyzvedávání účastníků
c) přehled výchovně vzdělávací práce
d) docházkový sešit
e) měsíční plán

 

 

S Vnitřním řádem ŠD jsou účastníci seznámeni při prvním nástupu do ŠD.
Vychovatelka provede o seznámení zápis do knihy výchovně vzdělávací práce.
Zákonní zástupci účastníka ŠD vyplní přihlášku k zápisu a svým podpisem stvrzují, že se seznámili s Vnitřním řádem ŠD. Vnitřní řád školní družiny je k dispozici na webových stránkách školy a ŠD a je rovněž vyvěšen v budově školní družiny.

 


 


Kontakt

ŠD ČERČANY při ZŠ Čerčany

Sokolská 180
Čerčany
25722

Vedoucí vychovatelka:
Lada Suchánková - 605866881

Vychovatelky:
Bc. Magda Kadlecová
Michala Tomášková
Erika Bergmannová
Ivana Adámková
Eta Makrlíková
Jitka Vilímková

asistent pedagoga:
Michaela Trojanová
Iveta Zburníková
Denisa Musilová
Oksana Šmídová - převody

Tel. ved. vych. - 605866881
domeček - 773195880
odd. ve škole - 723781420