Projekt 1.oddělení
SPOLUPRÁCE
Cíl: žák dokáže účinně spolupracovat s ostatními ve skupině
- Rozvoj prosociálního chování
- Podpora soudržnosti ve skupině
Strategie: Zařazování tematických her a činností rozvíjející spolupráci a prosociální chování. Zapojení komunitního kruhu do běžného chodu ŠD. Zapojení prvků Filozofie pro děti. Zapojení relaxačních prvků pro zbavení napětí.
Období: září
Činnosti:
Tematické hry zaměřené na:
- vzájemné poznávání se (děti se seznamují s ostatními)
- sebepoznávání (poznávají samy sebe)
- vyjádření pocitů
- komunikaci (zlepšení komunikativních dovedností)
- na podporu sebevědomí (posilují zdravé sebevnímání dítěte)
- posílení koheze -soudržnosti třídního kolektivu
- spolupráci mezi žáky a na posílení jejich vztahů
- řešení konfliktů
Výtvarná zájmová činnost zaměřená na vzájemnou spolupráci (společné malování jednoho díla, atp.)
Dramatická zájmová činnost: hraní rolí (způsoby chování v modelových situacích) atp.
Hudební činnost: společný zpěv známých dětských písniček – doprovod na tělo
Klíčové kompetence:
- Kompetence komunikativní
- Žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- Žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
- Kompetence sociální a personální
- Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
Evaluace v komunitním kruhu
Pohádkový týden – březen 2024
Cíl – knížka součástí života dětí
- rozvoj fantazie dětí
- poznávání dětských knížek
Motivace – děti se vzájemně seznamují s knížkami, které se jim líbí
Činnosti – čteme přinesených knížek
- dramatizace pohádky
- kreslíme pohádku
- ilustrujeme pohádkové pexeso
- poslech CD, díváme se na DVD
Pomůcky – knížky, CD, DVD, pastelky, vodovky, čtvrtky, stolní hry,
Posílení kompetence k učení, komunikativní, k trávení volného času, získávání informací
Evaluace v komunitním kruhu
Celoroční PROJEKT II. oddělení
LIDÉ, PŘÍRODA A ROVNOVÁHA
M.Tomášková
Cíl: - nahlédnutí a pochopení do zákonitostí přírodních dějů a procesů
- děti získávají klíč k rozpoznávání co pro ně je a není správné v oblastech: - zdravý životní styl
- osobní rozvoj
- finanční gramotnost
- slušného chování
- emoční stability
- právu a odpovědnosti
- komunikace
- děti přemýšlí nad souvislostmi v přírodě a ekologií
Společnými rozhovory v komunitním kruhu plynule navazujeme na témata, která se týkají každodenního života. Snažíme se pomocí zajímavých otázek přicházet na smysl různých dějů v přírodě a v našem životě. Společně hledáme příčinu a následek a přemýšlíme jak nejlépe zajistit stabilitu a rovnováhu.
- Demonstrace: Fyzikální rovnováha
- Rovnováha (stabilita těla) – tzv. „čapí test“
- Křehká rovnováha ekosystému Yellowstonského parku
- Činnosti: přírodovědná činnost – prohlubování znalostí fauny a flory,
ochrana přírody
pohybové činnost – děti poznávají funkci vestibulárního
systému a smyslových receptorů
literární činnost- četba encyklopedií, dětských časopisů,
zajímavých článků, knih
Klíčové kompetence: komunikativní, kompetence k učení, řešení problémů, sociální.
Celoroční projekt ŠD III. oddělení 2023/24
Září: Začínáme
Přírodovědná činnost – vycházky spojené se seznamováním s novým prostředím (škola a její okolí)
Výtvarná činnost – volné téma na přání (prázdniny, rodina, kamarádi, má nejoblíbenější hračka, …)
Pracovní činnost – výroba záložky do knihy s motivem prázdnin
Společenskovědní činnost – vyprávění o rodině, život v rodině, příbuzenské vazby (prarodiče, sourozenci, teta, strýc), co je svátek, narozeniny, datum narození, jména v kalendáři, význam dárku jako symbolu pocty
Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, seznamujeme se navzájem, vyrábíme si vlastní třídní girlandu
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní
Říjen: Příroda
Přírodovědná činnost – vycházky zaměřené na zvuky v přírodě, podzimní příroda
Výtvarná činnost – Babí léto
Pracovní činnost – Bramboriáda (bramborová razítka a medaile, bramborová strašidla, bramborové recepty (kuchařka)
Společenskovědní činnost – 1.10. mezinárodní den seniorů, diskutujeme na téma mezigenerační rozdíly a respekt ke starším občanům
Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, abeceda z těl, živé pexeso, hry: Všechno naopak, Pozor na hrady
Hudební činnost – písničky z pohádek, hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní
Listopad: Ekologie
Přírodovědná činnost – Abychom se v přírodě neztratily – poznávání turistických značek, ekologická výchova (znečištěné ovzduší měst z komínů továren, domů, skládky odpadu, výfukovými plyny, špinavá voda v řekách.
Výtvarná činnost – na téma Sv. Martin
Pracovní činnost – Adventní tvoření, Halloween – výroba strašidel, dlabání dýní
Společenskovědní činnost Vysvětlujeme si legendu o Svatém Martinovi
Hudební činnost – kovbojský tanec, rytmizace básniček (pomalý a rychlý rytmus)
Prosinec: S čerty nejsou žerty, Vánoce
Přírodovědná činnost – přírodopisná literatura – seznámení s encyklopediemi, vycházky zimní krajinou
Výtvarná činnost – na téma strašidla a bytosti z pohádek a pověstí, vánoční výzdoba, ozdoby a přáníčka
Pracovní činnost – výroba postaviček čerta, Mikuláše a anděla, cukroví, adventní zvyky a tradice
Společenskovědní činnost – vánoční zvyky a tradice
Sportovní činnost – zimní procházky po okolí obce Čerčan
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, vánoční koledy
Leden: Dvanáct měsíčků, Tři Králové
Přírodovědná činnost – vycházka do přírody (přikrmování zvířat, zimní spánek zvířat, stopy ve sněhu)
Výtvarná činnost – na téma Dvanáct měsíčků, zimní sporty
Pracovní činnost – postavičky Tří Králů, stopy ve sněhu, pamlsky pro zvířátka
Společenskovědní činnost – poznávání měsíců a jejich charakteristika, soutěž: Pexesiáda
Sportovní činnost – hry na sněhu a se sněhem, hry: Sněhové čarování
Hudební činnost – hudební hry, poslech CD s dětskými písničkami, zpěv lidových písní
Únor: Valentýn
Přírodovědná činnost – zimní krajina, zimní spáči, jak přezimuje hmyz, přikrmování do krmítka
Výtvarná činnost – na téma víly, masopustní masky, Valentýn
Pracovní činnost – valentýnské tvoření, výrobky související se svátkem zamilovaných
Společenskovědní činnost – beseda o tradicích a původu Valentýna
Sportovní činnost – pohybové hry v tělocvičně, hry: Lov na myš, Zápalkový nos, Chytej!
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní, písničky o lásce
Březen: Velikonoce 9. 4. (jarní prázdniny 11. 3. – 17. 3.)
Přírodovědná činnost – pozorování přírody (první tráva, květy, hmyz, mláďata), vycházky (poznávání rostlin, květin)
Výtvarná činnost – jarní výzdoba ŠD, jarní květiny (různé výtvarné techniky)
Pracovní činnost – výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic
Společenskovědní činnost – vyprávění o jaru (pranostiky o jaru), rozhovor o lidském těle (funkce, stavba lidského těla, jednotlivé orgány, pět smyslů. Péče o zdraví.
Sportovní činnost – míčové hry v tělocvičně nebo v přírodě, hra: Šipkovaná
Hudební činnost – zpívání v kruhu na koberci – Pějme píseň dokola, muzikálové písničky
Duben: Čarodějnice
Přírodovědná činnost – pozorujeme jarní přírodu, návrat ptáků ze zimních krajin – poznáváme druhy (vlaštovka, jiřička, čáp, špaček, kukačka)
Výtvarná činnost – kresby související s čarodějnickými tradicemi
Pracovní činnost – výrobky související s velikonočními tradicemi
Společenskovědní činnost – beseda o koloběhu vody v přírodě, zpracování vody, šetření s vodou, vzácnost a nenahraditelnost vody – ekologické chování, vodní nádrže v Evropě
Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, návštěva venkovního fit-centra
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní
Květen: Den rodin 15.5.
Přírodovědná činnost – vycházky do přírody, čištění studánky, určování na jaře kvetoucích rostlin
Výtvarná činnost – na téma Já a rodina, malujeme obrázky rodinných příslušníků
Pracovní činnost – výrobky související s jarem, májový věneček, oblíbený koktejl
Společenskovědní činnost – rozhovory o tom, že každý člověk je jiný a jedinečný, tolerance jinakosti – jiné etnikum, jiný jazyk, zdravotní omezení, tradice stavění májky, čištění studánek
Sportovní činnost – sportovní hry (kuželky, šipky, kriket, volejbal, badminton)
Hudební činnost – vlastní tvorba – vlastní veršovánka, event. její zhudebnění
Červen: Vyhlížíme prázdniny, CÍL
Přírodovědná činnost – správné chování na chodníku a cestách, dodržování pravidel silničního provozu, vybavení jízdního kola, helma a ochranné pomůcky, znalost dopravních značek, první pomoc, důležitá telefonní čísla, ověření znalosti v testu
Výtvarná činnost – malba, kresba na téma „Prázdniny“, malování na obličej
Pracovní činnost – příprava na společné rozloučení se školním rokem
Společenskovědní činnost – vyprávění o tom, co je skutečné kamarádství – spolehlivá opora, jistota, čestné chování … četba s tématem přátelství
Sportovní činnost – hry a soutěže ve dvojicích – hod míčkem na cíl, lezení látkovým tunelem, překážková dráha
Hudební činnost – písničky v interpretaci dětí
Celoroční projekt ŠD ČERČANY IV.
„VÍTEJ ZDRAVÍ-VE ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH“
Cíl projektu: Spojit v jeden celek zdatnost těla, vůli a ducha spojením sportu, kultury a výchovy, vytvořit způsob života, založený na radosti vynaloženého úsilí. Rozvíjet motorické, akrobatické a sportovní dovednosti, překonat sama sebe, zprostředkovat pozitivní zážitky a zajistit růst sebevědomí. Snížit počet žáků, kteří nevykonávají žádnou pohybovou aktivitu, zaměřit volnočasové aktivity na různé druhy fyzické aktivity.
Využít přirozenou potřebu fyzické aktivity dětí. Rozvíjet rychlost, mrštnost a obratnost
Místo: třída, tělocvična, okolí školy a pozemek školy
Motivace: Každý z nás je v něčem nejlepší, každý si najde svojí disciplínu. Budeme nejen sportovat a cvičit, ale také se bavit a překonávat sami sebe v různých netradičních disciplínách.
Pomůcky: Tradiční načiní (švihadla, míče, obruče, atd.)
Netradiční načiní (PET láhve, noviny, papírové koule, atd.)
Časový harmonogram:
ZÁŘÍ: KOMBINOVANÝ BĚH mix. volného běhu, chůze v nízkém dřepu a skákání po jedné noze
ŘÍJEN: BÁLONKOBOJ „Pinkání v sedě s balónkém“
LISTOPAD: TROJSKO účastník se z vyznačeného místa odrazu třemi skoky po jedné noze a jejich střídáním se snaží doskočit co nejdále
PROSINEC zábavnou formou ukázat a dokázat si sílu
LEDEN: PARALYMPIÁDA jak s určitým postižením zvládat různé sportovní činnosti
ÚNOR: REKORDIÁDA využit odpadový materiál ke sportovním výkonům
BŘEZEN: ŠVIHADLOVÉ HRÁTKY
DUBEN: ŠTAFETA (štafeta modelek, kuličková, hokejová, zápalková, atd.)
KVĚTEN: SKOK DALEKÝ Z MÍSTA
ČERVEN: BLÁZNIVÉ DISCIPLÍNY
(skok do dálky pozadu, lovení míčků z vody pomocí lžíce, atd.)
Závěrečné hodnocení
Celoroční projekt ŠD Čerčany ČESKÁ REBUBLIKA
V. oddělení
Cílová skupina:
- žáci I. stupně ZŠ docházející do školní družiny
Cíl projektu:
- získávání samostatnosti
- rozvoj osobnosti žáka, jeho učení a poznání
- rozvoj klíčových kompetencí (tolerance, spolupráce ve skupině, komunikace…)
- zabezpečení odpočinku, relaxace a zájmové činnosti
- utužování kolektivu
Motivace: zábavnou formou předávat povědomí o České republice
Časová náročnost: celoroční
Pujeme po České republice
- povídání o České republice (vlajka, státní znaky, hymna…)
- města, řeky, hory, nížiny..
- památky - zámky, hrady
- moje bydliště (místo, kde bydlím a zajímavosti z okolí)
(hledáme v encyklopediích zajímavosti o ČR, tvoříme mapu, stavíme z kostek hrady a zámky, malujeme svůj dům - dětský pokoj)
Příroda
- čtyři roční období – jaro, léto, podzim, zima
- poznávání přírody – druhy stromů, učíme se rozpoznávat některé druhy lesních zvířat a ptáků
- chování v přírodě – jak se správně chovat v lese, třídění odpadu
(tvoření z přírodních materiálů, vycházky po okolí, závody vlaštovek, soutěže, přírodovědné hádanky a kvízy)
Svátky v ČR
- Dušičky
- Vánoce
- Velikonoce
( povídání si o tradicích, vyrábíme dýně, strašidla, vánoční svátky – tvoříme ozdoby na stromeček, vánoční dekorace, kreslíme a vyrábíme velikonoční vajíčka)
Pomůcky: pastelky, lepidla, vodové barvy, barevné papíry, omalovánky, látky, kostky, encyklopedie, tvrdé kartony, čtvrtky, drobný materiál, pracovní listy
Využití projektu: zdobíme prostory ŠD
Závěrečné hodnocení
Celoroční projekt VI. oddělení 2023/2024
Projekt: "Cestování Časem: Naše Rodinná Historie"
Cíl projektu: Umožnit dětem prozkoumat a lépe pochopit historii svých rodin a míst, odkud pocházejí, a vytvořit spojení mezi minulostí a současností.
- Příprava:
- Požádejte děti, aby se zeptaly svých rodin na příběhy, historie a vzpomínky na předky a minulost.
- Připravte nástroje pro záznamy, jako jsou zvukové záznamy, videa, fotky, deníky a podobně.
- Rodinný strom:
- Pomozte dětem vytvořit rodinný strom, kde budou zaznamenány informace o členech rodiny, datech narození, zvláštních příbězích atd.
- Děti mohou provést rozhovory se staršími členy rodiny a zaznamenat jejich vzpomínky a příběhy. To může být formou audio nebo video nahrávek.
- Pomocí mapy nebo online nástrojů mohou děti označit místa, kde žili nebo kde se narodili různí členové rodiny.
- Děti mohou sestavit fotografický projekt, kde porovnají staré rodinné fotografie s novými a diskutují o změnách a podobnostech.
- Úkol pro děti - interview s příbuznými:
- Společně diskutujte o tom, proč je důležité si pamatovat a uchovávat rodinné příběhy a jak to může obohatit porozumění rodinného kontextu.
- Děti mohou vytvořit "časovou kapsli", kam vloží záznamy a artefakty z projektu. Kapsli mohou zakopat nebo uložit na speciální místo.
- Mapování rodinné historie:
- Fotografický projekt:
- Výroba rodinného stromu dle historie: součástí projektu je vyhotovení stromu historie rodiny, jména rodinných členů, můžou se použít i fotografie.
- Diskuse o významu rodinné historie:
- Vytvoření "časové kapsle":
Tento projekt by měl dětem pomoci objevit a pochopit svou rodinnou historii, upevnit pouto mezi generacemi a podporovat dovednosti jako je sběr informací, komunikace a kreativita.
Celoroční projekt ŠD - VII. oddělení
Září: Vítejte ve škole, START
Přírodovědná činnost – vycházky spojené se seznamováním s novým prostředím (škola a její okolí)
Výtvarná činnost – volné téma na přání (prázdniny, rodina, kamarádi, má nejoblíbenější hračka, …)
Pracovní činnost – výroba pohádkové záložky
Společenskovědní činnost – vyprávění o rodině, život v rodině, příbuzenské vazby (prarodiče, sourozenci, teta, strýc), co je svátek, narozeniny, datum narození, jména v kalendáři, význam dárku jako symbolu pocty
Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, seznamovací hry: Paměť na jména
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní
Říjen: Zlatovláska
Přírodovědná činnost – vycházky zaměřené na zvuky v přírodě, podzimní příroda
Výtvarná činnost – na téma Zlatovláska, Velká pardubická
Pracovní činnost – Bramboriáda (bramborová razítka a medaile, bramborová strašidla, bramborové recepty (kuchařka)
Společenskovědní činnost – historie Velké pardubické 9. 10, láska ke zvířeti, nabírání vědomostí o tom, co zvířata potřebují, o závislosti zvířat na lidské péči
Sportovní činnost– pohybové a míčové hry, abeceda z těl, živé pexeso, hry
Listopad: Otesánek, Halloween
Přírodovědná činnost – Abychom se v přírodě neztratily – poznávání turistických značek, ekologická výchova (znečištěné ovzduší měst z komínů továren, domů, skládky odpadu, výfukovými plyny, špinavá voda v řekách.
Výtvarná činnost – na téma Otesánek, Sv. Martin
Pracovní činnost – Adventní tvoření, Halloween – výroba strašidel, dlabání dýní
Společenskovědní činnost – beseda o zdravé výživě, zásadách stravování, Světový den televize 21. 11.
Prosinec: S čerty nejsou žerty, Vánoce
Přírodovědná činnost – přírodopisná literatura – seznámení s encyklopediemi, vycházky zimní krajinou
Výtvarná činnost – na téma strašidla a bytosti z pohádek a pověstí, vánoční výzdoba, ozdoby a přáníčka
Pracovní činnost – výroba postaviček čerta, Mikuláše a anděla, cukroví, adventní zvyky a tradice
Společenskovědní činnost – vánoční zvyky a tradice
Sportovní činnost – hry v tělocvičně s náčiním – kruhy, švihadla, míče
Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, vánoční koledy
Leden: Dvanáct měsíčků, Tři Králové
Přírodovědná činnost – vycházka do přírody (přikrmování zvířat, zimní spánek zvířat, stopy ve sněhu)
Výtvarná činnost – na téma Dvanáct měsíčků, zimní sporty
Pracovní činnost – postavičky Tří Králů, stopy ve sněhu, pamlsky pro zvířátka
Společenskovědní činnost – poznávání měsíců a jejich charakteristika
Sportovní činnost – hry na sněhu a se sněhem, hry: Sněhové čarován
Hudební činnost – hudební hry, poslech CD s dětskými písničkami, zpěv lidových písní
Únor: Víla Jasmína, Valentýn
Přírodovědná činnost – zimní krajina, zimní spáči, jak přezimuje hmyz, přikrmování do krmítka
Výtvarná činnost – na téma víly, masopustní masky, Valentýn
Pracovní činnost – valentýnské tvoření, výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic
Společenskovědní činnost – beseda o tradicích a původu Valentýna
Sportovní činnost – pohybové hry v tělocvičně
Hudební činnost - hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní, písničky o lásce
Březen: Aladin, Velikonoce
Přírodovědná činnost – pozorování přírody (první tráva, květy, hmyz, mláďata), vycházky (poznávání rostlin, květin)
Výtvarná činnost – jarní výzdoba ŠD, jarní květiny (různé výtvarné techniky)
Pracovní činnost – na téma Aladin, výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic
Společenskovědní činnost – vyprávění o jaru (pranostiky o jaru), rozhovor o lidském těle (funkce, stavba lidského těla, jednotlivé orgány, pět smyslů. Péče o zdraví.
Sportovní činnost – míčové hry v tělocvičně nebo v přírodě
Hudební činnost – zpívání v kruhu na koberci – Pějme píseň dokola, muzikálové písničky
Duben: Alenka v říši divů, Čarodějnice
Přírodovědná činnost – pozorujeme jarní přírodu, návrat ptáků ze zimních krajin – poznáváme druhy (vlaštovka, jiřička, čáp, špaček, kukačka)
Výtvarná činnost – kresby související s čarodějnickými tradicemi
Pracovní činnost – na téma Alenka v říši divů, výrobky na téma ČARODĚJNICE
Společenskovědní činnost – beseda o koloběhu vody v přírodě, zpracování vody, šetření s vodou, vzácnost a nenahraditelnost vody – ekologické chování, vodní nádrže v Evropě
Květen: Perníková chaloupka
Přírodovědná činnost – vycházky do přírody, čištění studánky, určování na jaře kvetoucích rostlin
Výtvarná činnost – na téma Perníková chaloupka, Jeníček a Mařenka, jaro
Pracovní činnost – výrobky související s jarem, májový věneček, oblíbený koktejl
Společenskovědní činnost – rozhovory o tom, že každý člověk je jiný a jedinečný, tolerance jinakosti – jiné etnikum, jiný jazyk, zdravotní omezení, tradice stavění májky, čištění studánek
Sportovní činnost – sportovní hry (kuželky, šipky, kriket, volejbal, badminton)
Hudební činnost – vlastní tvorba – vlastní veršovánka, event. její zhudebnění
Červen: Vyhlížíme prázdniny, CÍL
Přírodovědná činnost – správné chování na chodníku a cestách, dodržování pravidel silničního provozu, vybavení jízdního kola, helma a ochranné pomůcky, znalost dopravních značek, první pomoc, důležitá telefonní čísla, ověření znalosti v testu
Výtvarná činnost – malba, kresba na téma „Prázdniny“, malování na obličej
Pracovní činnost – příprava na společné rozloučení se školním rokem
Společenskovědní činnost – vyprávění o tom, co je skutečné kamarádství – spolehlivá opora, jistota, čestné chování … četba s tématem přátelství
Sportovní činnost – hry a soutěže ve dvojicích – hod míčkem na cíl, lezení látkovým tunelem, překážková dráha
Hudební činnost – písničky v interpretaci dětí