Projekt 1.oddělení 

SPOLUPRÁCE
 

Cíl: žák dokáže účinně spolupracovat s ostatními ve skupině

  • Rozvoj prosociálního chování
  • Podpora soudržnosti ve skupině

Strategie: Zařazování tematických her a činností rozvíjející spolupráci a prosociální chování. Zapojení komunitního kruhu do běžného chodu ŠD. Zapojení prvků Filozofie pro děti.  Zapojení relaxačních prvků pro zbavení napětí.

Období: září
Činnosti:

Tematické hry zaměřené na:

  • vzájemné poznávání se (děti se seznamují s ostatními)
  • sebepoznávání (poznávají samy sebe)
  • vyjádření pocitů
  • komunikaci (zlepšení komunikativních dovedností)
  • na podporu sebevědomí (posilují zdravé sebevnímání dítěte)
  • posílení koheze -soudržnosti třídního kolektivu
  • spolupráci mezi žáky a na posílení jejich vztahů
  • řešení konfliktů

Výtvarná zájmová činnost zaměřená na vzájemnou spolupráci (společné malování jednoho díla, atp.)

Dramatická zájmová činnost: hraní rolí (způsoby chování v modelových situacích) atp.

Hudební činnost: společný zpěv známých dětských písniček – doprovod na tělo

Klíčové kompetence:

  • Kompetence komunikativní
  • Žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Žák využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
  • Kompetence sociální a personální
  • Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Evaluace v komunitním kruhu
 

Pohádkový týden – březen 2024

Cíl – knížka součástí života dětí

  • rozvoj fantazie dětí
  • poznávání dětských knížek

Motivace – děti se vzájemně seznamují s knížkami, které se jim líbí

Činnosti – čteme přinesených knížek

  • dramatizace pohádky
  • kreslíme pohádku
  • ilustrujeme pohádkové pexeso
  • poslech CD, díváme se na DVD

Pomůcky – knížky, CD, DVD, pastelky, vodovky, čtvrtky, stolní hry,

Posílení kompetence k učení, komunikativní, k trávení volného času, získávání informací

Evaluace v komunitním kruhu
 

Celoroční PROJEKT  II. oddělení

LIDÉ, PŘÍRODA A ROVNOVÁHA

 

M.Tomášková

Cíl: -  nahlédnutí a pochopení do zákonitostí přírodních dějů a procesů   

  • děti získávají klíč k rozpoznávání co pro ně je a není správné v oblastech: - zdravý životní styl

                     - osobní rozvoj

                     - finanční gramotnost

                     - slušného chování

                     - emoční stability

                     - právu a odpovědnosti

                     - komunikace

        -  děti přemýšlí nad souvislostmi v přírodě a ekologií

Společnými rozhovory v komunitním kruhu plynule navazujeme na témata, která se týkají každodenního života. Snažíme se pomocí zajímavých otázek přicházet na smysl různých dějů v přírodě a v našem životě. Společně hledáme příčinu a následek a přemýšlíme jak nejlépe zajistit stabilitu a rovnováhu.

  • Demonstrace: Fyzikální rovnováha
  • Rovnováha (stabilita těla) – tzv. „čapí test“
  • Křehká rovnováha ekosystému Yellowstonského  parku
  • Činnosti:   přírodovědná činnost – prohlubování znalostí fauny a flory, 

                                                        ochrana přírody

  pohybové činnost – děti poznávají funkci vestibulárního  

                                   systému a smyslových receptorů

                               literární činnost- četba encyklopedií, dětských časopisů,

                                zajímavých článků, knih

Klíčové kompetence: komunikativní, kompetence k učení, řešení problémů, sociální.


 

 

Celoroční projekt ŠD III. oddělení 2023/24

 

 Září: Začínáme

Přírodovědná činnost – vycházky spojené se seznamováním s novým prostředím (škola a její okolí)                                              

Výtvarná činnost – volné téma na přání (prázdniny, rodina, kamarádi, má nejoblíbenější hračka, …)

Pracovní činnost – výroba záložky do knihy s motivem prázdnin

Společenskovědní činnost – vyprávění o rodině, život v rodině, příbuzenské vazby (prarodiče, sourozenci, teta, strýc), co je svátek, narozeniny, datum narození, jména v kalendáři, význam dárku jako symbolu pocty

Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, seznamujeme se navzájem, vyrábíme si vlastní třídní girlandu

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní

Říjen: Příroda

Přírodovědná činnost – vycházky zaměřené na zvuky v přírodě, podzimní příroda                                                 

Výtvarná činnost – Babí léto

Pracovní činnost – Bramboriáda (bramborová razítka a medaile, bramborová strašidla, bramborové recepty (kuchařka)

Společenskovědní činnost – 1.10. mezinárodní den seniorů, diskutujeme na téma mezigenerační rozdíly a respekt ke starším občanům

Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, abeceda z těl, živé pexeso, hry: Všechno naopak, Pozor na hrady

Hudební činnost – písničky z pohádek, hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní

Listopad: Ekologie

Přírodovědná činnost – Abychom se v přírodě neztratily – poznávání turistických značek, ekologická výchova (znečištěné ovzduší měst z komínů továren, domů, skládky odpadu, výfukovými plyny, špinavá voda v řekách.

Výtvarná činnost – na téma Sv. Martin

Pracovní činnost – Adventní tvoření, Halloween – výroba strašidel, dlabání dýní

Společenskovědní činnost Vysvětlujeme si legendu o Svatém Martinovi

Hudební činnost – kovbojský tanec, rytmizace básniček (pomalý a rychlý rytmus)

Prosinec: S čerty nejsou žerty, Vánoce

Přírodovědná činnost – přírodopisná literatura – seznámení s encyklopediemi, vycházky zimní krajinou

Výtvarná činnost – na téma strašidla a bytosti z pohádek a pověstí, vánoční výzdoba, ozdoby a přáníčka

Pracovní činnost – výroba postaviček čerta, Mikuláše a anděla, cukroví, adventní zvyky a tradice

Společenskovědní činnost – vánoční zvyky a tradice

Sportovní činnost – zimní procházky po okolí obce Čerčan

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, vánoční koledy

Leden: Dvanáct měsíčků, Tři Králové

Přírodovědná činnost – vycházka do přírody (přikrmování zvířat, zimní spánek zvířat, stopy ve sněhu)

Výtvarná činnost – na téma Dvanáct měsíčků, zimní sporty

Pracovní činnost – postavičky Tří Králů, stopy ve sněhu, pamlsky pro zvířátka

Společenskovědní činnost – poznávání měsíců a jejich charakteristika, soutěž: Pexesiáda

Sportovní činnost – hry na sněhu a se sněhem, hry: Sněhové čarování

Hudební činnost – hudební hry, poslech CD s dětskými písničkami, zpěv lidových písní

Únor: Valentýn

 Přírodovědná činnost – zimní krajina, zimní spáči, jak přezimuje hmyz, přikrmování do krmítka                                                                                                          

Výtvarná činnost – na téma víly, masopustní masky, Valentýn

Pracovní činnost – valentýnské tvořenívýrobky související se svátkem zamilovaných

Společenskovědní činnost – beseda o tradicích a původu Valentýna

Sportovní činnost – pohybové hry v tělocvičně, hry: Lov na myš, Zápalkový nos, Chytej!

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní, písničky o lásce

Březen: Velikonoce 9. 4. (jarní prázdniny 11. 3. – 17. 3.)

Přírodovědná činnost – pozorování přírody (první tráva, květy, hmyz, mláďata), vycházky (poznávání rostlin, květin)

Výtvarná činnost – jarní výzdoba ŠD, jarní květiny (různé výtvarné techniky)

Pracovní činnost – výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic

Společenskovědní činnost – vyprávění o jaru (pranostiky o jaru), rozhovor o lidském těle (funkce, stavba lidského těla, jednotlivé orgány, pět smyslů. Péče o zdraví.

Sportovní činnost – míčové hry v tělocvičně nebo v přírodě, hra: Šipkovaná

Hudební činnost – zpívání v kruhu na koberci – Pějme píseň dokola, muzikálové písničky

Duben: Čarodějnice

Přírodovědná činnost – pozorujeme jarní přírodu, návrat ptáků ze zimních krajin – poznáváme druhy (vlaštovka, jiřička, čáp, špaček, kukačka)

Výtvarná činnost – kresby související s čarodějnickými tradicemi

Pracovní činnost – výrobky související s velikonočními tradicemi

Společenskovědní činnost – beseda o koloběhu vody v přírodě, zpracování vody, šetření s vodou, vzácnost a nenahraditelnost vody – ekologické chování, vodní nádrže v Evropě

Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, návštěva venkovního fit-centra

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní

Květen: Den rodin 15.5.

Přírodovědná činnost – vycházky do přírody, čištění studánky, určování na jaře kvetoucích rostlin                                                    

Výtvarná činnost – na téma Já a rodina, malujeme obrázky rodinných příslušníků

Pracovní činnost – výrobky související s jarem, májový věneček, oblíbený koktejl

Společenskovědní činnost – rozhovory o tom, že každý člověk je jiný a jedinečný, tolerance jinakosti – jiné etnikum, jiný jazyk, zdravotní omezení, tradice stavění májky, čištění studánek

Sportovní činnost – sportovní hry (kuželky, šipky, kriket, volejbal, badminton)

Hudební činnost – vlastní tvorba – vlastní veršovánka, event. její zhudebnění

Červen: Vyhlížíme prázdniny, CÍL

Přírodovědná činnost – správné chování na chodníku a cestách, dodržování pravidel silničního provozu, vybavení jízdního kola, helma a ochranné pomůcky, znalost dopravních značek, první pomoc, důležitá telefonní čísla, ověření znalosti v testu

Výtvarná činnost – malba, kresba na téma „Prázdniny“, malování na obličej

Pracovní činnost – příprava na společné rozloučení se školním rokem

Společenskovědní činnost – vyprávění o tom, co je skutečné kamarádství – spolehlivá opora, jistota, čestné chování … četba s tématem přátelství

Sportovní činnost – hry a soutěže ve dvojicích – hod míčkem na cíl, lezení látkovým tunelem, překážková dráha

Hudební činnost – písničky v interpretaci dětí

 

Celoroční projekt ŠD ČERČANY IV. 
„VÍTEJ ZDRAVÍ-VE ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH“

Cíl projektu: Spojit v jeden celek zdatnost těla, vůli a ducha spojením sportu, kultury a výchovy, vytvořit způsob života, založený na radosti vynaloženého úsilí. Rozvíjet motorické, akrobatické a sportovní dovednosti, překonat sama sebe, zprostředkovat pozitivní zážitky a zajistit růst sebevědomí. Snížit počet žáků, kteří nevykonávají žádnou pohybovou aktivitu, zaměřit volnočasové aktivity na různé druhy fyzické aktivity.
Využít přirozenou potřebu fyzické aktivity dětí. Rozvíjet rychlost, mrštnost a obratnost

Místo:           třída, tělocvična, okolí školy a pozemek školy

Motivace:     Každý z nás je v něčem nejlepší, každý si najde svojí disciplínu. Budeme nejen sportovat a cvičit, ale také se bavit a překonávat sami sebe v různých netradičních disciplínách.

Pomůcky:     Tradiční načiní (švihadla, míče, obruče, atd.)

                     Netradiční načiní (PET láhve, noviny, papírové koule, atd.)

Časový harmonogram:

ZÁŘÍ:             KOMBINOVANÝ BĚH  mix. volného běhu, chůze v nízkém dřepu a skákání po jedné noze

ŘÍJEN:           BÁLONKOBOJ „Pinkání v sedě s balónkém“

LISTOPAD:    TROJSKO  účastník se z vyznačeného místa odrazu třemi skoky po jedné noze a jejich střídáním se snaží doskočit co nejdále

PROSINEC  zábavnou formou ukázat a dokázat si sílu

LEDEN:         PARALYMPIÁDA  jak s určitým postižením zvládat různé sportovní činnosti

ÚNOR:          REKORDIÁDA využit odpadový materiál ke sportovním výkonům

BŘEZEN:       ŠVIHADLOVÉ HRÁTKY

DUBEN:        ŠTAFETA (štafeta modelek, kuličková, hokejová, zápalková, atd.)

KVĚTEN:       SKOK DALEKÝ Z MÍSTA

ČERVEN:       BLÁZNIVÉ DISCIPLÍNY

                     (skok do dálky pozadu, lovení míčků z vody pomocí lžíce, atd.)

Závěrečné hodnocení

Celoroční projekt ŠD Čerčany ČESKÁ REBUBLIKA
V. oddělení 

 

Cílová skupina:
- žáci I. stupně ZŠ docházející do školní družiny
Cíl projektu:
- získávání samostatnosti
- rozvoj osobnosti žáka, jeho učení a poznání
- rozvoj klíčových kompetencí (tolerance, spolupráce ve skupině, komunikace…)
- zabezpečení odpočinku, relaxace a zájmové činnosti
- utužování kolektivu
Motivace: zábavnou formou předávat povědomí o České republice
Časová náročnost: celoroční

Pujeme po České republice
- povídání o České republice (vlajka, státní znaky, hymna…)
- města, řeky, hory, nížiny..  
- památky - zámky, hrady
- moje bydliště (místo, kde bydlím a zajímavosti z okolí)
(hledáme v encyklopediích zajímavosti o ČR, tvoříme mapu, stavíme z kostek hrady a zámky, malujeme svůj dům - dětský pokoj)
Příroda
- čtyři roční období – jaro, léto, podzim, zima
- poznávání přírody – druhy stromů, učíme se rozpoznávat některé druhy lesních zvířat a ptáků
- chování v přírodě – jak se správně chovat v lese, třídění odpadu
(tvoření  z přírodních materiálů, vycházky po okolí, závody vlaštovek, soutěže, přírodovědné hádanky a kvízy)
Svátky v ČR
- Dušičky  
- Vánoce
- Velikonoce
( povídání si o tradicích, vyrábíme dýně, strašidla, vánoční svátky – tvoříme ozdoby na stromeček, vánoční dekorace, kreslíme a vyrábíme velikonoční vajíčka)
Pomůcky: pastelky, lepidla, vodové barvy, barevné papíry, omalovánky, látky, kostky, encyklopedie, tvrdé kartony, čtvrtky, drobný materiál, pracovní listy
Využití projektu: zdobíme prostory ŠD
Závěrečné hodnocení

 

Celoroční projekt VI. oddělení 2023/2024

 

Projekt: "Cestování Časem: Naše Rodinná Historie"

Cíl projektu: Umožnit dětem prozkoumat a lépe pochopit historii svých rodin a míst, odkud pocházejí, a vytvořit spojení mezi minulostí a současností.

  1. Příprava:
    • Požádejte děti, aby se zeptaly svých rodin na příběhy, historie a vzpomínky na předky a minulost.
    • Připravte nástroje pro záznamy, jako jsou zvukové záznamy, videa, fotky, deníky a podobně.
  2. Rodinný strom:
  3. Pomozte dětem vytvořit rodinný strom, kde budou zaznamenány informace o členech rodiny, datech narození, zvláštních příbězích atd.
  4. Děti mohou provést rozhovory se staršími členy rodiny a zaznamenat jejich vzpomínky a příběhy. To může být formou audio nebo video nahrávek.
  5. Pomocí mapy nebo online nástrojů mohou děti označit místa, kde žili nebo kde se narodili různí členové rodiny.
  6. Děti mohou sestavit fotografický projekt, kde porovnají staré rodinné fotografie s novými a diskutují o změnách a podobnostech.
  7. Úkol pro děti - interview s příbuznými:
  8. Společně diskutujte o tom, proč je důležité si pamatovat a uchovávat rodinné příběhy a jak to může obohatit porozumění rodinného kontextu.
  9. Děti mohou vytvořit "časovou kapsli", kam vloží záznamy a artefakty z projektu. Kapsli mohou zakopat nebo uložit na speciální místo.
  10. Mapování rodinné historie:
  11. Fotografický projekt:
  12. Výroba rodinného stromu dle historie: součástí projektu je vyhotovení stromu historie rodiny, jména rodinných členů, můžou se použít i fotografie.
  13. Diskuse o významu rodinné historie:
  14. Vytvoření "časové kapsle":

Tento projekt by měl dětem pomoci objevit a pochopit svou rodinnou historii, upevnit pouto mezi generacemi a podporovat dovednosti jako je sběr informací, komunikace a kreativita.


Celoroční projekt ŠD - VII. oddělení

Září: Vítejte ve škole, START

Přírodovědná činnost – vycházky spojené se seznamováním s novým prostředím (škola a její okolí)

Výtvarná činnost – volné téma na přání (prázdniny, rodina, kamarádi, má nejoblíbenější hračka, …)

Pracovní činnost – výroba pohádkové záložky

Společenskovědní činnost – vyprávění o rodině, život v rodině, příbuzenské vazby (prarodiče, sourozenci, teta, strýc), co je svátek, narozeniny, datum narození, jména v kalendáři, význam dárku jako symbolu pocty

Sportovní činnost – pohybové a míčové hry, seznamovací hry: Paměť na jména

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní

Říjen: Zlatovláska

Přírodovědná činnost – vycházky zaměřené na zvuky v přírodě, podzimní příroda

Výtvarná činnost – na téma Zlatovláska, Velká pardubická

Pracovní činnost – Bramboriáda (bramborová razítka a medaile, bramborová strašidla, bramborové recepty (kuchařka)

Společenskovědní činnost – historie Velké pardubické 9. 10, láska ke zvířeti, nabírání vědomostí o tom, co zvířata potřebují, o závislosti zvířat na lidské péči

Sportovní činnost– pohybové a míčové hry, abeceda z těl, živé pexeso, hry

Listopad: Otesánek, Halloween

Přírodovědná činnost – Abychom se v přírodě neztratily – poznávání turistických značek, ekologická výchova (znečištěné ovzduší měst z komínů továren, domů, skládky odpadu, výfukovými plyny, špinavá voda v řekách.

Výtvarná činnost – na téma Otesánek, Sv. Martin

Pracovní činnost – Adventní tvoření, Halloween – výroba strašidel, dlabání dýní

Společenskovědní činnost – beseda o zdravé výživě, zásadách stravování, Světový den televize 21. 11.

Prosinec: S čerty nejsou žerty, Vánoce

Přírodovědná činnost přírodopisná literatura – seznámení s encyklopediemi, vycházky zimní krajinou

Výtvarná činnost – na téma strašidla a bytosti z pohádek a pověstí, vánoční výzdoba, ozdoby a přáníčka

Pracovní činnost – výroba postaviček čerta, Mikuláše a anděla, cukroví, adventní zvyky a tradice

Společenskovědní činnost – vánoční zvyky a tradice

Sportovní činnost – hry v tělocvičně s náčiním – kruhy, švihadla, míče

Hudební činnost – hudební hry, poslech hudby, vánoční koledy

Leden: Dvanáct měsíčků, Tři Králové

Přírodovědná činnost vycházka do přírody (přikrmování zvířat, zimní spánek zvířat, stopy ve sněhu)

Výtvarná činnost – na téma Dvanáct měsíčků, zimní sporty

Pracovní činnost – postavičky Tří Králů, stopy ve sněhu, pamlsky pro zvířátka

Společenskovědní činnost – poznávání měsíců a jejich charakteristika

Sportovní činnost – hry na sněhu a se sněhem, hry: Sněhové čarován

Hudební činnost – hudební hry, poslech CD s dětskými písničkami, zpěv lidových písní

Únor: Víla Jasmína, Valentýn

Přírodovědná činnost – zimní krajina, zimní spáči, jak přezimuje hmyz, přikrmování do krmítka

Výtvarná činnost – na téma víly, masopustní masky, Valentýn

Pracovní činnost – valentýnské tvoření, výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic

Společenskovědní činnost – beseda o tradicích a původu Valentýna

Sportovní činnost – pohybové hry v tělocvičně

Hudební činnost -  hudební hry, poslech hudby, zpěv lidových písní, písničky o lásce

Březen: Aladin, Velikonoce

Přírodovědná činnost – pozorování přírody (první tráva, květy, hmyz, mláďata), vycházky (poznávání rostlin, květin)

Výtvarná činnost – jarní výzdoba ŠD, jarní květiny (různé výtvarné techniky)

Pracovní činnost – na téma Aladin, výrobky související s velikonočními tradicemi, zdobení kraslic

Společenskovědní činnost – vyprávění o jaru (pranostiky o jaru), rozhovor o lidském těle (funkce, stavba lidského těla, jednotlivé orgány, pět smyslů. Péče o zdraví.

Sportovní činnost – míčové hry v tělocvičně nebo v přírodě

Hudební činnost – zpívání v kruhu na koberci – Pějme píseň dokola, muzikálové písničky

Duben: Alenka v říši divů, Čarodějnice

Přírodovědná činnost – pozorujeme jarní přírodu, návrat ptáků ze zimních krajin – poznáváme druhy (vlaštovka, jiřička, čáp, špaček, kukačka)

Výtvarná činnost – kresby související s čarodějnickými tradicemi

Pracovní činnost – na téma Alenka v říši divů, výrobky na téma ČARODĚJNICE

Společenskovědní činnost – beseda o koloběhu vody v přírodě, zpracování vody, šetření s vodou, vzácnost a nenahraditelnost vody – ekologické chování, vodní nádrže v Evropě

Květen: Perníková chaloupka

Přírodovědná činnost – vycházky do přírody, čištění studánky, určování na jaře kvetoucích rostlin

Výtvarná činnost – na téma Perníková chaloupka, Jeníček a Mařenka, jaro

Pracovní činnost – výrobky související s jarem, májový věneček, oblíbený koktejl

Společenskovědní činnost – rozhovory o tom, že každý člověk je jiný a jedinečný, tolerance jinakosti – jiné etnikum, jiný jazyk, zdravotní omezení, tradice stavění májky, čištění studánek

Sportovní činnost – sportovní hry (kuželky, šipky, kriket, volejbal, badminton)

Hudební činnost – vlastní tvorba – vlastní veršovánka, event. její zhudebnění

Červen: Vyhlížíme prázdniny, CÍL

Přírodovědná činnost – správné chování na chodníku a cestách, dodržování pravidel silničního provozu, vybavení jízdního kola, helma a ochranné pomůcky, znalost dopravních značek, první pomoc, důležitá telefonní čísla, ověření znalosti v testu  

Výtvarná činnost – malba, kresba na téma „Prázdniny“, malování na obličej

Pracovní činnost – příprava na společné rozloučení se školním rokem

Společenskovědní činnost – vyprávění o tom, co je skutečné kamarádství – spolehlivá opora, jistota, čestné chování … četba s tématem přátelství

Sportovní činnost – hry a soutěže ve dvojicích – hod míčkem na cíl, lezení látkovým tunelem, překážková dráha

Hudební činnost – písničky v interpretaci dětí

 


 

 


 

 


Kontakt

ŠD ČERČANY při ZŠ Čerčany

Sokolská 180
Čerčany
25722

Vedoucí vychovatelka:
Lada Suchánková - 605866881

Vychovatelky:
Bc. Magda Kadlecová
Michala Tomášková
Erika Bergmannová
Ivana Adámková
Eta Makrlíková
Jitka Vilímková

asistent pedagoga:
Michaela Trojanová
Iveta Zburníková
Denisa Musilová
Oksana Šmídová - převody

Tel. ved. vych. - 605866881
domeček - 773195880
odd. ve škole - 723781420